Followers Remaja Purba

Monday, July 26, 2021

Kreativiti disebalik kertas A4 dan BTS


'Ibu, esok ibu H ke O?'
Inilah soalan wajib dak Nuha dari hari Isnin hingga Jumaat sejak dari PKP 2.0 lagi. Mungkin susah agaknya untuk dia ingat WFO dan WFH, jadi aku ringkaskan je untuk dia lebih faham:

H = Home/Rumah
O = Office/Tempat Kerja

Bila berada di rumah, ada je ideanya, dengan menggunakan helaian kertas A4, dak Nuha berjaya menghasilkan pelbagai bentuk berdasarkan imaginasi dia selain dari tutorial yang dilihat di dalam youtube. Beberapa jenis warna kertas aku sediakan. Selain dari kertas, barang wajib lain yang perlu ada ialah:

Pensil color - cepat nau patah matanya. Ni alasan dia nak guna sharpener.
Salotape - jangkaan dua hari satu roll boleh habis.
Gam UHU - dia nak jenama ni je.
Water colour - yang ini nanti next entry aku cuba selitkan kisah disebaliknya.
Youtube - guru kedua terbaik setakat ini.

Apabila semua barang ini disatukan, banyaklah idea yang muncul dan adakala aku seperti wow.. tak sangka dia boleh buat.

'Nuha tak bijak, ini je yang Nuha reti buat'.

Inilah hasilnya = 'Sebuah Rumah untuk Ibu'.
Pandangan dari hadapan.

Zoom sikit.

Pandangan dari atas.

Bilik tidur utama.

Bilik RM - Kim Namjoon BTS..?

Bilik untuk kucing?

Ruang tamu yang sederhana.
Musim PKP ni kena berjimat-cermat.

Kolam renang lengkap dengan gelongsor.
Gelongsor? Terus teringat kisah dak Nuha di SINI.

Itu baru guna helaian kertas, belum lagi guna kotak. Entah berapa kali aku buang setiap kali dia dah puas main dan tinggalkan begitu je. Boleh jadi naga aku dibuatnya, hinggakan tiap kali beli barang yang dibungkus di dalam kotak, tak sempat berangan, babahnya - 'Kotak ni bagi Umi'. Umi ni jiran sebelahku yang akan menjadikan ia sebahagian kecil untuk sumber pendapatan.

Terbaru, dengan menggunakan sticker BTS, mulalah kotak menjadi mangsa hiasan. Buka setakat kotak, pintu bilik tidur, peti sejuk menjadi mangsa hiasannya. 
===========

Satu kelebihan yang dak Nuha suka bila aku berada di rumah, mulalah troli shopee aku dipenuhi dengan permintaannya. 'Ibu ada duit tak? Nuha nak beli satu je.. please ibu.. bolehlah'. 

Memang berhantu sungguh troli dalam tu, banyak permintaannya yang pelbagai dan pandai pula tu pilih barang yang harganya murah. Pada dia, kalau minta yang mahal belum tentu akan dapat lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan KPop BTS hinggakan ada antaranya aku delete tanpa belas kasihan. 'Ibu delete, Nuha cari yang lain'. Tapi ada juga permintaan dia yang aku layan, selagi mana barang tersebut boleh digunakan untuk tempoh yang lama. Definisi lama tu, bergantung pada kreativiti dia mengolahnya.

Sebelum menutup tirai di sini, aku kongsikan lagu terbaru dari kumpulan KPop BTS - Butter dan Permission to Dance. Ok, jujurnya aku pun turut terjebak dengan yang ini.

Lagu: Butter
(Release date: 21 May 2021

Lagu: Permission to Dance
(Release date: 09 July 2021

#RemajaPurba: Sudahnya.. en. Hubby pening dengan kerenah kami.

No comments:

Post a Comment

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...