Followers Remaja Purba

Monday, July 6, 2020

Pesanan MKN bulan Jun PKPP (kedua)


Setakat ini, mesej dari Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi bulan JULAI 2020 belum ada lagi. Jadi aku kongsikan mesej sepanjang bulan JUN 2020; simpan sebagai kenangan seperti di SINI..

RM0 (Bulan Jun 2020) - kedua
Mesej ini digunakan oleh Kerajaan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.

13 Jun 2020 (Sabtu)
RM0. PKPP - Jangan ambil kesempatan kebebasan rentas negeri. Amalkan kawalan kendiri dan patuhi SOP yang ditetapkan semasa berada di kampung halaman.

15 Jun 2020 (Isnin)
  • RM0. Pengangkutan awam, penerbangan dibenarkan beroperasi kapasiti penuh. Patuh SOP, pakai pelitup muka, ambil suhu badan dan guna cecair pembasmi kuman.
  • RM0. Penjarakan sosial: kenapa 1 meter? Semakin dekat kita dengan orang yang telah dijangkiti Covid-19 semakin tinggi peluang untuk terkena jangkitan.

18 Jun 2020 (Khamis)
RM0. PKPP - Sesuaikan diri dengan kebiasaan baharu dan patuh SOP. Elak kawasan sesak, sempit dan bersembang dengan jarak dekat.

19 Jun 2020 (Jumaat)
RM0. PKPP - Ibu bapa/penjaga perlu sentiasa mengawasi anak-anak ketika beriadah dan berada di kawasan awam bagi mengelak jangkitan COVID-19.

25 Jun 2020 (Khamis)
RM0. PKPP: Terus patuhi SOP yang telah ditetapkan agar rantaian penularan wabak COVID-19 dapat diputuskan.

26 Jun 2020 (Jumaat)

  • RM0. Pastikan anak anda tidak ke sekolah jika bergejala. Amalkan norma baharu: Kerap cuci tangan, jaga jarak sosial, etika batuk dan bersin dengan betul.
  • RM0. Garis panduan pembukaan semula sekolah dan prasekolah Kementerian Pendidikan boleh dirujuk dan dimuat turun di portal rasmi www.moe.gov.my.

27 Jun 2020 (Sabtu)
  • RM0. Pakai pelitup muka dengan betul. Jangan kongsi, jangan pakai di bawah dagu, jangan letak merata-rata. Pastikan bersih.
  • RM0. Ingat! Pelitup muka 3 lapis hanya boleh dipakai sekali dan tidak melebihi 8 jam sekiranya bergejala. Pelitup muka fabrik perlu dicuci sebelum diguna semula.

30 Jun 2020 Selasa)
  • RM0. PKPP - Penganjuran majlis sosial dibenarkan bermula 1 Julai 2020 dengan syarat tidak melebihi 250 hadirin dan had masa 3-5 jam. Rujuk SOP kerajaan.
  • RM0. Sila muat turun aplikasi MySejahtera untuk 'Check-In'. Aplikasi boleh digunakan di premis perniagaan, kilang, tapak pembinaan, pejabat dan pengangkutan awam.

Banyak nasihat dan panduan yang diberikan oleh Kerajaan sejak awal PKP bulan Mac 2020 lagi. Walau kini kita berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP), namun usah alpa dengan segala usaha yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan. Kini semuanya terletak di atas bahu kita sendiri. Moga kita semua terus berada di bawah lindunganNYA.

#KisahKita: InsyaAllah.. Aamiin..

3 comments:

  1. Semoga penawar covid cepat2 ditemukan. Salam kenal done follow sini.

    ReplyDelete
  2. Bermula PKP, bila saya tak boleh bawa ibu_suri berjalan-jalan keluar rumah, keadaan fizikal ibu_suri makin merosot.

    Sekarang ini ibu_suri lebih banyak terlantar di katil...

    ReplyDelete
  3. peringatan berguna agar kita tidak lupa.

    ReplyDelete

Ingatan Purba

The author will not be responsible for any comment left by the readers. Please comment using polite language. Thank you.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...