Followers Remaja Purba

Wednesday, March 10, 2021

Budaya Bertegur Sapa - TERIMA KASIH


Dua perkataan yang menarik untuk aku kongsikan di sini hasil daripada menghadiri satu majlis di tempat kerja aku baru-baru ini iaitu - TERIMA KASIH -


Kekuatan pokok BUKAN pada batangnya tetapi pada akarnya.
Sumber gambar dari tempat kerja..


Budaya Bertegur Sapa - TERIMA KASIH
Budaya yang kita tidak praktikkan, terutama dalam masyarakat di mana kita macam seolah-olah sukar untuk mengucapkan TERIMA KASIH. Jadikan terima kasih sebagai budaya baru dalam kehidupan kita di tempat kerja. Everybody will be happy. Janganlah cakap terima kasih sepanjang masa, nanti orang kata kita gila pula.

Sebagai contoh:
Berapa ramai dalam kalangan kita yang bangun dari tidur pagi tadi, kita menyebutkan terima kasih kepada pasangan kita. 'Sayang terima kasih kerana malam tadi tidur dengan abang' ataupun sebaliknya.

ADA?
Tidak ada! We take thing for granted.
Cuba malam ini amalkan 'terima kasih kerana tidur/menemani abang'. Pasti keputusannya luarbiasa esok. Silap-silap tak dapat datang kerja dibuatnya.. ☺


Perkara ini pun sama dalam organisasi, bukan satu perkara yang perlukan belanja yang besar. TERIMA KASIH.. sangat mudah untuk diucap tetapi sukar untuk dilakukan.

Tetapi.. bila kita dah terbiasa dengan mengucapkan terima kasih, pasti mereka yang menerima ucapan tu rasa sangat dihargai. Hanya dengan dua perkataan - 'TERIMA KASIH'.

#RemajaPurba: Terima kasih buat semua..

No comments:

Tabung Purba

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...